onsdag 22. april 2009

New York våren 2009

Etter at jeg har gledet meg siden jeg kjøpte flybilletter i september i fjor, er det endelig på tide å reise. Det vil si, i dag er det forberedelser, med pakking og klargjøring, for i morgen setter jeg kursen for fjerne strøk, og skal bo sammen med de innfødte i drøye to uker. Vel, han ene er ikke innfødt, han er like norsk som meg, og er broren min. Bård er gift med Caroline, og hun er innfødt.

Dette blir fjerde tur til New York for min del. Jeg var der i 2002 sammen med moder'n og kjæresten hennes, Harald. I 2004 reiste vi hele gjengen, altså moder'n, Harald, Helene, Hanne, Morten og jeg. Og så tok jeg en solotur ved årsskiftet 2005/2006. New York hadde ikke den samme sjarmen vinterstid som sommertid, det er i alle fall sikkert. Jeg tror ikke det er så sjarmerende mellom skyskraperne midt på sommeren heller. Våren og høsten er kult, da er det som en grei sommer her hjemme.

Ettersom dette er fjerde tur, så er det ikke sikkert at jeg kommer til å være innom og ta bilder av de mest kjente attraksjonene. Jeg har vært i observatoriet i Empire State Building to ganger tidligere, og har ikke lyst til å kaste bort tiden med å stå i kø for sånt. Nytt denne gangen er imidlertid Top of the Rock, som er et utkikkspunkt og cafè på toppen av Rockefeller Center. Jeg er også interessert i amerikansk historie, og spesielt New York. Det blir derfor sikkert noen vandringer i Inwood, der Peter Menuit kjøpte Manhattan av indianerne for juggel verdt 26 gylden. Hudson River, Erie Canal, Wall Street, Brooklyn Bridge er også av interesse. Videre håper jeg på en tur til Orange County Choppers-butikken i Palisades Center litt nord for Manhattan. Vi får se hva det blir tid til.

Vel, jeg har mer enn nok å gjøre med å pakke og ordne opp i leiligheten. I morgen kl. 16:55 er det avgang. Du hildrande du!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar