søndag 3. mai 2009

Alene i Midtown

Planene ble litt endret i forhold til hva vi hadde tenkt i dag. Caroline og Bård dro til Downtown, mens jeg dro på min vante diner for min etterhvert så faste Western Omelet med home fries. Etter frokost/lunsj dro jeg tilbake til leiligheten i Inwood og tok en kjapp dusj før jeg satte kursen mot 215th Street hvor jeg tok subway'en til Midtown.

Av en eller annen grunn har jeg litt forkjærlighet for Midtown. Det var der Bård bodde de to første gangene jeg var her, og det var også der vi bodde på hotell de to gangene. I Midtown finner man Empire State Building, Chrysler Building, Flatiron Building og mye mer. Mange forbinder New York City med skyskrapere, men det er egentlig ikke så veldig mange av dem som man kanskje har inntrykk av. Det er en del i Downtown, i The Financial District, og så er det en del i Midtown.


Jeg gikk av subway'en på Penn Station som ligger på 34th Street, og tuslet i turist-tempo mot Fifth Avenue. Utenfor Macy's, som kanskje er New Yorks største butikk, var det et stort oppbud av brannbiler. De dro nokså fort igjen, og jeg antar at det var falsk alarm.


I turistbutikkene på Fifth Avenue kjøpte jeg meg nye solbriller, noen kjøleskapmagneter og noen T-skjorter. I noen av butikkene kan man kjøpe 10 T-skjorter for 10 dollar. Jeg endte opp med noen som kostet 10 dollar for 5 stykker. Jeg kjøpte meg også et klistremerke med "I love NY" på, som jeg skal vurdere å klistre i bakvinduet på bilen når jeg kommer hjem.

Før jeg dro "hjemover" igjen, stakk jeg innom et sted og kjøpte meg en chicken roll, noe jeg har savnet siden første New York-besøk. En chicken roll er en deigdings med ost og kylling, som er rullet sammen og stekt i pizzaovn. Det var godt, men ikke så voldsomt godt som jeg husket. Etter maten satte jeg kursen for Penn Station igjen. Overraskelsen var stor da Caroline og Bård satt på den samme vogna som jeg gikk på.

Fremme i Inwood gikk vi innom en diner hvor Caroline kjøpte seg mat for å ha med hjem. Bård og jeg var ikke sultne, så vi ville drøye litt med mat.

Hjemme reklamerer mange gatekjøkken og pizzasteder med at de tilbyr "take-away". Dette er en gedigen misforståelse, da take-away egentlig ikke er noe reelt ord. Det nærmeste man kommer er søppel. Skal du starte gatekjøkken, så kan du altså bli banebrytende og mer riktig om du kaller det "take-out".

Vel hjemme kikket vi litt på Howard Stern på "video on demand", og etter en stund gikk Bard og jeg turen ut og ned til Grandpa's Pizza og kjøpte med oss en "medium pai" med pepperoni og løk. Hjemme igjen kikket vi mer på Howard Stern.

Caroline tuslet til sengs etterhvert. Nå har Bård gått og lagt seg også, og jeg har gjort klart så jeg kan slenge kroppen nedpå også.

I morgen hadde vi tenkt oss til Palisades i Orange County for at Caroline skulle shoppe litt i handlesenteret der, og for at Bård og jeg skulle få vært litt skikkelige tøffe gutter og besøke Orange County Choppers, kjent fra programmet American Choppers på Discovery. Skuffelsen var derfor stor da vi slo opp på websidene deres i dag for å finne eksakt adresse, og fant ut at de, bare for noen dager siden hadde flyttet lenger "upstate", og såpass langt at vi synes det blir litt i lengste laget.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar