lørdag 9. mai 2009

Torsdag og fredag

Jeg har vært litt slapp med bloggen de siste dagene, og får prøve meg på en samlegreie. På torsdag fartet vi av gårde til Brooklyn. Tradisjonelt sett er Brooklyn det norske området i New York, og de fleste som har slektninger som flyttet til New York City, ville ha måttet ta turen til området rundt 8th Avenue i Brooklyn. I min oppvekst husker jeg at jeg så bilder fra 17. mai-tog med norske flagg og mange mennesker. Erik Bye lagde minst et program om nordmennene i Brooklyn. 8th Avenue ble i tillegg på folkemunne kalt Lapskaus Boulevard.

Bård advarte meg om at det mest sannsynlig ikke ville være et eneste tegn på at det hadde bodd nordmenn der, men jeg trumfet turen gjennom likevel. Og det gjorde jeg dumt i. Lapskaus Boulevard har åpenbart byttet navn til Chop Suey Boulevard. Det var knapt en "hviting" å se, og alt som var var preget av kinesere. Etter å ha gått et par timer langs 8th Avenue uten å se annet enn kinesiske tegn, så tok vil Subway'en tilbake til Manhattan.

Der rekte vi litt rundt i Midtown før vi tok banen ned til Downtown og fortsatte "rekingen" litt før vi møtte Caroline og gikk på en japansk restaurant. Dette var litt kult. Hvert bord hadde sin egen grill, og man måtte steke maten sin selv.

Caroline var ikke helt i slag, så vi fulgte henne hjem til Genny. Fra "Genny's place" tok vi banen til Times Square, hvor jeg endelig fikk tatt de bildene jeg hadde håpet på, men ikke fått tatt på grunn av regn.

Bård har nok sjelden hatt en så aktiv ferie, og på torsdag kveld spurte han om jeg ville klare meg selv. Og, på mange måter er det veldig moro å farte litt rundt på egenhånd. Jeg dro av gårde herfra ved 10-tiden, og gikk rundt i Downtown og surret frem til kl. 21. Jeg dro først på Park View og spiste frokost, og så tok jeg banen ned til World Trade Center. I tusletempo tok jeg hele sørspissen av Manhattan, fra WTC gjennom The Financial District, over til South Street Seaport, Wall Street, og så opp mot Brooklyn Bridge. Så svingte jeg innover i de smale gatene sør for "grid'en", altså gatenettet jeg har skrevet om tidligere. Der er det nytteløst å finne frem, og jeg tror jeg passerte Lafayette Street fem-seks ganger. Jeg gikk med andre ord i ring. Etterhvert fant jeg Canal Street (Lålex-gata), Little Italy og Bowery. Da begynner det å bli litt enklere. Derfra gikk jeg mot Washington Square Park, og et stykke ovenfor der fant jeg en bar/restaurant som het Cafe Spice. Det var en indisk greie, og bartenderen anbefalte meg King Fisher øl. Smartingen satte også frem noe snackslignende greier og en dip jeg etterhvert fikk høre var mint chutney. Det var så hot at jeg måtte ha en øl til. Og enda en. Mens jeg enda hadde navigasjonsegenskapene noenlunde intakte, gikk jeg opp til Union Square, tok L-banen til 8th Avenue (på Manhattan) og skiftet til A-banen. For andre gang på to uker var jeg det Bård kaller jolly half drunk. Og så jeg, som nesten aldri drikker...

Jeg dro "hjem" og dusjet og skiftet klær, og så tok jeg en tur til ut. Denne gangen til Times Square for å ta enda et par øl mens jeg var i festhumør og for å liksom få enda litt mer New York helt på tampen. Det ble bare et par øl til, og festhumøret var dalende. Derfor dro jeg hjemover igjen, og var vel i seng rundt 2:30.

Bilder kommer etterhvert... Jeg må bruke tiden på å få pakket litt.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar